Hej! Vad kan vi hjälpa dig med?

Kundservice

Öppettider

Mån-Tors 08:00-15:00
Fredag 08:00-14:00
Lunchstängt 11:00-12:00

FAQ

Först och främst genom att se över ditt elavtal. Andra faktorer som påverkar dina elkostnader är vilken uppvärmning du har, hur välisolerat ditt hus är, antal personer i hushållet, storleken på ditt hus, samt din varmvattenförbrukning.

Tips för att spara el är att hänga din tvätt i stället för att använda torktumlaren, släcka lampor, dra ut kontakter till laddare som bara sitter i och duscha kortare. Med ett elavtal med timmätning, som innebär att du betalar timme för timme, kan du styra din elförbrukning och i större grad påverka din månadskostnad. Kontakta vår kundtjänst på info@storumanenergi.se eller 0951-103 35 för att se om denna avläsningsmetod passar dig och din förbrukning.

I vår Elskola hittar du tips på hur du kan minska din förbrukning.

Elmixen är ett elavtal som Storuman Energi är unik med på den svenska elmarknaden.

Det är precis som det låter: Ett avtal med en blandning av ett rörligt pris och ett fast pris (sk. fasteffekt) på en förutbestämd volym. Med ett mixavtal kan du kombinera tryggheten i ett fast pris, med ett förmånligt rörligt pris. Här kan du läsa mer om Elmixen

 

Ett energikonto är en smart betalningslösning som ger dig fler möjligheter än en vanlig faktura.

  • Du kan exempelvis sätta in upp till 30.000 kronor på energikontot och få en ränta på 3,5%.
  • Du får en kredit på 5000 kronor som du kan utnyttja vid behov. Har du flera olika anläggningar passar energikontot utmärkt för att samla dina elräkningar.
  • Genom att välja autogiro dras samma belopp varje månad automatiskt från det belopp som du har innestående. Det minskar risken för förutsedda kostnader. Du kan välja att ha autogiro på hela din skuld eller välja ett fast belopp som dras från ditt konto varje månad till ditt energikonto.

Läs mer om Energikontot här

Ja, om du dessutom skulle få ett överskott av din elproduktion köper vi ditt överskott till Nordpool, den nordiska elbörsens, spotpris. Vi erbjuder även 3,5% ränta på all ström som du väljer att sälja - Sveriges smartaste betalning för mikroproducenter!

Det innebär att du köper el timme för timme. Precis som vid ett rörligt elavtal bestäms priset utifrån elbörsen. Konsumenter med timmätning kan få en lägre månadskostnad – men hur mycket billigare det blir är till viss del upp till konsumenten. Det att konsumenten aktivt styr sin elförbrukning till timmar då priset är lägre, exempelvis kvällar och nätter.

Timmätning är också väldigt bra ur en klimataspekt eftersom det är ett sätt att jämna ut Sveriges energikonsumtion. Fler kommer vilja förflytta sin elförbrukning till kvällar, nätter och helger, och därmed minskas Sveriges behov att importera smutsig och fossilproducerad el.

Du kan ta bort ditt användarkonto i appen under Min Profil - Appinfo - Ta bort appkonto. Det kan sedan dröja någon dag innan kontot är borttaget.

Du kan även mejla oss på info@storumanenergi.se så hjälper vi dig.

I Storuman Energis app hittar du din faktura under Min profil och sedan Fakturor.

Detta kan du göra genom att logga in på Mina sidor eller genom att ringa in till vår kundtjänst.

Du hittar informationen i appen under Analys i menyn, och sedan under Detaljerad historik. Du kan även se historisk förbrukning på din faktura.

I appen visas prognos på uppskattade värden fram tills vi fått in de verkliga värdena från ditt nätbolag, dvs när du fått din faktura för perioden det avser. Du kan se faktiska värden i appen under Analys - Detaljerad historik

Gå in på Profil i appen, under Notifikationer kan du välja vilka notiser som ska vara på/av.

I nuläget har vi integrationer mot laddboxarna Charge Amps och Easee, mot smarta hem-verktyget Telldus, mot växelriktarna Fronius och SolarEdge samt mot värmestyrningsverktygen NIBE Uplink och Ngenic Tune. Fler integrationer kommer löpande.

Användarvillkoren hittar du i appen under Mina sidor - App infoAnvändarvillkor eller här.

Detta kan bero på att din session har gått ut, vilket innebär att du behöver logga ut ur appen och sedan logga in igen. För att logga ut klickar du på 'Min profil' och gå längst ner på sidan tills du kommer till knappen 'Logga ut'. Kvarstår problemet efter ny inloggning? Kontakta kundtjänst för support. 

Du loggar enklast in med mobilt BankID eller med hjälp av din e-postadress och ditt lösenord.

  • Se dina fakturor och din månadsförbrukning.
  • Se över ditt elavtal
  • Förnya elavtal
  • Se aktuell bindningstid.

Du kan själv ändra din mailadress på mina sidor. Har du valt mailfaktura och vill få fakturan till en annan mailadress behöver du kontakta vår kundtjänst på 0951-10335 eller info@storumanenergi.se.

Kontakta gärna vår kundtjänst vid problem, då kan vi titta närmare på orsaken till att du inte kan logga in.

Elmixen är ett elavtal som Storuman Energi är unik med på den svenska elmarknaden. Det är precis som det låter: Ett avtal med en blandning av ett rörligt pris och ett fast pris på en förutbestämd volym. Med ett mixavtal kan du kombinera tryggheten i ett fast pris, med ett förmånligt rörligt pris.

Vad är fasteffekt?

I vårt Elmixavtal kan man köpa delar av sin förbrukning till ett fast pris, så kallad fasteffekt. Helt enkelt en viss volym kilowattimmar till ett visst pris. Du väljer själv hur stor del som ska vara fasteffekt och när på året du vill ha den. 

Hur fungerar återköp av fasteffekt?

Om du inte förbrukar all fasteffekt som du tecknat, kan vi göra ett återköp på mellanskillnaden. Denna volym prissätts mot spotpris på elbörsen Nordpool, för aktuell timme, minus en administrativ kostnad.

Läs mer om Elmixen

 

Det är ett avtal som baseras på Nordpools elpriser. I avtalet tillkommer, utöver spotpriset, kostnader för moms, elcertifikat, samt ett påslag från Storuman Energi. Den totala kostnaden för avtalet fastställs varje månad. Ett elavtal med ett rörligt spotavtal kan med fördel kombineras med timmätning.

Med ett Fastprisavtal vet du med säkerhet vilket pris som du kommer att betala för din el under en bestämd avtalsperiod. Det enda som kan påverka dina kostnader med ett fastprisavtal är mängden el du använder. Avtalsperioden kan variera mellan 1-3 år. 

Ditt elavtal avslutas automatiskt vid en flytt när vi har fått in ett avslut från ditt nätbolag. Detta gäller även om du har en bindningstid på ditt avtal. Du kan naturligtvis välja att ta med dig ditt elavtal till din nya dress – helt utan extra kostnad.

Första fakturan kommer alltid månaden efter förbrukningsperioden. Din förbrukning i januari faktureras i februari. Vi fakturerar dig månadsvis om du inte valt annan fakturaintervall.

Beroende på hur stor årsförbrukning du har kan du ändra ditt faktureringsintervall. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig att välja ett intervall som passar dig bäst. 

Det beror på att det krävs två olika typer av avtal: Ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal.

Fakturan för elnätsavtalet kommer från ditt nätbolag som äger nätet i ditt område. Den kostnaden omfattar säkringsavgifter, energiskatter och elöverföringar till din anläggning.

Fakturan du får av oss, det vill säga elhandelsavtalet, gäller den el du förbrukar.

Timmätning innebär att du betalar timme för timme för den el du förbrukar. Detta är ett effektivt sätt att påverka ditt elpris eftersom elpriserna varierar över dygnet. Om du däremot är månadsavläst betalar du ett snittpris för hela månaden - oavsett när du förbrukar el.

Ja, du beställer en e-faktura via din internetbank.

Som kund hos Storuman Energi kan du välja att betala din faktura med:

Autogiro: Då betalas fakturan automatiskt på förfallodatumet, direkt från ditt bankkonto, utan att du behöver göra någonting.

E-faktura: Betala direkt från din internetbank med en elektronisk faktura. E-fakturan kommer direkt till din bank. Det enda du behöver göra är att godkänna fakturan innan förfallodagen. 

Mail-faktura:  En elektronisk version av din faktura som skickas direkt till din inkorg. Fakturan betalar du sedan själv direkt via din internetbank. Med detta alternativ slipper du onödiga papper och gör dessutom en bra insats för miljön.

Energikonto: Ett Energikonto är en smart betalningslösning som ger dig fler möjligheter än en vanlig faktura. Energikonto kan kombineras med pappersfaktura. Om du har ett negativt saldo kommer du får ett kontoutdrag. Läs mer om Energikonto här

Vid försenad eller utebliven betalning kommer en påminnelse att skickas på förfallodatumet. Du kommer att debiteras med en påminnelseavgift på nästkommande faktura. Om du inte betalar, trots påminnelser, skickas ärendet vidare till inkasso.

Om du har råkat betala in för mycket kommer ett tillgodo att skapas. Detta dras vanligtvis på nästa faktura. Skulle det röra sig om ett större belopp kan pengarna betalas ut, direkt till kontonummer. Kontakta vår kundtjänst på 0951-10335 eller info@storumanenergi.se om du har funderingar gällande detta.

Då gör du en ny anmälan hos din nya bank.

Din faktura består av två sidor.

  • En sammanställning av dina kunduppgifter, månads-sammanställning, samt all nödvändig betalningsinformation såsom belopp, förfallodatum, OCR-nummer m.m.
  • En specifikation av den faktiska förbrukningen där du kan läsa mer om din elanvändning i detalj, och nyhetsbrev med viktig information från oss.

Se mer i vår faktura-guide: Fakturahjälpen

Balanskostnad uppstår i samband med att vi genomför inköp av el för din anläggning och förbrukning. Det sker när det finns en skillnad mellan prognoser för elförbrukning och faktisk konsumtion.

Under senaste tiden har vi arbetat med att räkna fram den retroaktiva kostnaden. Vi har satt samman en arbetsgrupp för att säkerställa att kostnaden per kWh blir korrekt, sett till alla elområden. Vi kommer framöver att fakturera balanskostnaden månad för månad.

Som kund hos Storuman Energi kan du ta del av en rad plustjänster som underlättar din vardag, förbättrar din ekonomi och hjälper dig att göra smarta miljöval:

Energikonto:
En smart betalningslösning som ger dig fler möjligheter än en vanlig faktura. Du kan exempelvis sätta in upp till 30.000 kronor på Energikontot och få en ränta på 3,5%.

Läs mer om Energikonto här

SMS - när elpriset stiger:
När elpriserna stiger förvarnar vi dig via sms. Det underlättar att styra din förbrukning till perioder med ett lägre elpris.

Tilläggsköp – lägg till mer el till fastpris:
Är du orolig att du har för lite Fasteffekt i vinter? Ingen fara! Med Elmixen har du förmånen att lägga till ytterligare Fasteffekt när du vill under avtalstiden. Detta gör du enkelt med ett tilläggsköp av valfri mängd. Kontakta vår kundtjänst på info@storumanenergi.se eller 0951-103 35 så hjälper vi dig.

Plusservice:
Med plus-service ser vi till att allt som rör ditt elavtal, omteckning, tilläggstjänster, tilläggsköp och nyhetsbrev, kommer till din brevlåda. Med denna tjänst får du också ta del av personliga erbjudanden, exempelvis förslag på när det är gynnsamt att säkra fasteffekt.

 

Vi värnar om klimatet och vill att det ska vara enkelt att göra miljövänliga val. Därför kan du som kund välja till VattenkraftsGaranti eller Blå El på ditt/dina avtal.

Med VattenkraftsGaranti garanterar vi att vattenkraftsproducerad el motsvarande din förbrukning tillförs elbörsen. Läs mer om VattenkraftsGaranti här

Blå el kommer från vattenkraftverk som har miljögodkännanden utifrån de senaste europeiska miljökraven. Läs mer om Blå el här

Det är en ekonomisk förening som är bildad för att medlemmar ska kunna producera miljövänlig el.

Föreningen köper tillbaka andelarna från medlemmar som önskar utträde ur föreningen, detta förutsatt att medlemmen inte själv önskar hitta en köpare av dennes andelar.

Om du vill begära inlösen eller sälja dina andelar till annan person och inte till föreningen så måste du fylla i en blankett - kontakta då kundtjänst på info@storumanenergi.se eller 0951-103 35.